Contact  |

Vanuit een kwalitatieve klachtafhandeling kan verondersteld worden dat een voorziening de klachten van de melder onderzoekt en de melder een antwoord op zijn klachten bezorgt. Kan dit antwoord informatie over de concrete jeugdhulp (uit het dossier van) van de jongere bevatten?

Uiteraard moet men bij een klachtenbehandeling steeds streven naar maximale transparantie m.b.t. de afwikkeling van de klacht, al was het maar om het eventueel beschadigde vertrouwen van de betrokkenen in de jeugdhulp te herstellen. Hierbij moet echter wel rekening gehouden worden met de betrokken regelgeving m.b.t. privacytoegang tot het dossier en het beroepsgeheim.
 

Wanneer het gaat om een klacht van een bekwame cliënt kan de klachtbehandelaar informatie terugkoppelen:

  1. die de bekwame cliënt zelf aanbracht,
  2. mbt de cliënt zelf, tenzij
    • derden die de informatie verstrekten deze informatie als vertrouwelijk bestempelden, of 
    • de informatie onder een agogische exceptie valt (Enkel in het geval van een minderjarige cliënt en men zal hier opnieuw de afweging moeten maken of het nog steeds niet in het belang is van de betrokken bekwame minderjarige om deze informatie te verkrijgen)
  3. mbt contextuele gegevens (dit zijn gegevens mbt de cliënt, zijn wettelijke vertegenwoordigers, en de personen uit de leefomgeving van de cliënt waarmee hij samenwoont op het ogenblik van de vraag om toegang tot het dossier)

 

Wanneer het gaat om een klacht van een vertrouwenspersoon van een cliënt kan de klachtbehandelaar informatie terugkoppelen:

  1. die de vertrouwenspersoon zelf aanbracht,
  2. mbt de cliënt, tenzij
    • derden die de informatie verstrekten deze informatie als vertrouwelijk bestempelden, of 
    • de bekwame cliënt zelf het mandaat van vertrouwenspersoon op dit vlak beperkte
  3. mbt contextuele gegevens (dit zijn gegevens mbt de cliënt, zijn wettelijke vertegenwoordigers, en de personen uit de leefomgeving van de cliënt waarmee hij samenwoont op het ogenblik van de vraag om toegang tot het dossier)

 

Wanneer het gaat om een klacht van (wettelijke vertegenwoordigers van) een onbekwame, minderjarige cliënt kan de klachtbehandelaar volgende informatie doorgeven aan zijn wettelijke vertegenwoordigers:

  1. die de wettelijke vertegenwoordigers zelf aanbrachten,
  2. mbt de onbekwame, minderjarige cliënt, tenzij
    • derden die de informatie verstrekten deze informatie als vertrouwelijk bestempelden
  3. mbt contextuele gegevens maar hier wordt dit beperkt tot gegevens mbt de minderjarige cliënt in relatie tot de betrokken wettelijke vertegenwoordiger die de informatie opvraagt! (Contextuele gegevens betreffen altijd een één op één relatie. De ene wettelijke vertegenwoordiger mag via het dossier van het kind dus geen informatie over de relatie kind - andere wettelijke vertegenwoordiger te weten komen.)

    Merk op: Wanneer het een bekwame cliënt betreft, is er geen sprake meer van de uitoefening van ouderlijk gezag of voogdij. Ouders of voogd kunnen dan enkel informatie krijgen mbt gegevens die ze zelf aanbrachten of gegevens die enkel henzelf betreffen (op basis van de privacyregelgeving).

 

Wanneer het gaat om een klacht van een opvoedingsverantwoordelijke van een cliënt kan de klachtbehandelaar informatie terugkoppelen:

  1. die de opvoedingsverantwoordelijke zelf aanbracht,
  2. mbt gegevens die enkel de opvoedingsverantwoordelijke zelf betreffen (op basis van de privacyregelgeving)
  3. bij de ITP, GV en SDJ: mbt contextuele gegevens, dit zijn gegevens die tegelijk de opvoedingsverantwoordelijke en iemand uit het clientsysteem betreffen (= de cliënt, zijn wettelijke vertegenwoordigers, en de personen uit de leefomgeving van de cliënt waarmee hij samenwoont op het ogenblik van de vraag om toegang tot het dossier) op basis van het DIJH.

 

Wanneer het gaat om een klacht van een derde (bv. familielid)  kan de klachtbehandelaar omwille van de privacy van de betrokkenen en het beroepsgeheim slechts zeer beperkt volgende informatie terugkoppelen: 

  1. die deze derden zelf aanbrachten,
  2. dat de klacht goed ontvangen werd en dat de klachtbehandelaar hiermee aan de slag gaat,
  3. eventueel algemene informatie over de werking van de jeugdhulp zonder in te gaan op het individuele begeleidingstraject van de betrokkenen.
  4. Ten slotte kunnen derden, zoals steeds, ook informatie krijgen mbt gegevens die enkel henzelf betreffen (op basis van de privacyregelgeving)
Klachten