Contact |
2024 - Wat wordt bedoeld met huishoudelijk reglement? In onze voorziening (VAPH) wordt die term niet gebruikt.
We hebben wel een brochure met 'collectieve rechten en plichten'. Deze wordt vooral bezorgd aan ouders/familie.
We hebben daarnaast ook een leefgroepboekje dat bezorgd wordt aan de jongere. Hier staan o.a. leefgroepregels in, maar ook algemene info.
Waar plaatsen we best info als men in het decreet zegt: huishoudelijk reglement?
Art. 15 van het Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de algemene erkenningsvoorwaarden en kwaliteitszorg van voorzieningen voor opvang, behandeling en begeleiding van personen met een handicap (04/02/2011) stelt:
"Elke voorziening is er toe gehouden de collectieve rechten en plichten op te stellen en aan de gebruiker te overhandigen. De collectieve rechten en plichten omvatten de gegevens, vermeld in bijlage 2, die bij dit besluit is gevoegd."
BIJLAGE 2 (01/01/2024- ...)
De collectieve rechten en plichten bevat ten minste de volgende vermeldingen :
1° de exacte identificatie van de voorziening : benaming, zetel, aard van de rechtsvorm van de rechtspersoon die de voorziening beheert, datum en duur van de erkenning of vergunning;
2° de missie, visie, waarden, doelstellingen en strategie van de voorziening;
3° een overzicht van het ondersteuningsaanbod, met een globale omschrijving van de doelgroep;
4° in voorkomend geval, de bijzondere opnamevoorwaarden;
5° de wederzijdse rechten en verplichtingen van de gebruiker of vertegenwoordiger en de voorziening;
6° de prestaties of verstrekkingen die aanleiding geven tot bijkomende vergoedingen;
7° de omstandigheden die aanleiding kunnen geven tot heroriëntering of ontslag uit de voorziening, de opzeggingstermijnen en de opzeggingsvergoeding ingeval de opzeggingstermijnen niet gerespecteerd worden;
8° de wijze waarop het collectief overleg met de gebruikers georganiseerd wordt;
9° in voorkomend geval, het huishoudelijk reglement van het collectief overleg;
10° de wijze waarop opmerkingen, suggesties en klachten kunnen worden ingediend en de wijze waarop ze behandeld worden, rekening houdend met de bepalingen van hoofdstuk 6;
11° de contactgegevens van de klachtencommissie;
12° de onafhankelijke derde, bepaald in artikel 38, § 2;
13° in voorkomend geval, de samenstelling van de toezichtsraad voor beheer van gelden en goederen, vermeld in artikel 8 van het besluit van de Vlaamse Regering van 15 juni 1994 betreffende het beheer van gelden of goederen van personen met een handicap door beheerders of personeelsleden van voorzieningen bedoeld in het decreet van 27 juni 1990 houdende oprichting van een Vlaams Fonds voor de Sociale Integratie van Personen met een Handicap;
14° de plaats en de wijze waarop het kwaliteitshandboek ingezien kan worden;
15° een overzicht van de risico's die de voorziening in het belang van gebruiker verzekert;
16° de wijze waarop de collectieve rechten en plichten in overleg kan worden aangepast;
17° de tarieven van de woon- en leefkosten;
18° een algemeen afsprakenkader rond afwezigheden.
"Elke voorziening is er toe gehouden de collectieve rechten en plichten op te stellen en aan de gebruiker te overhandigen. De collectieve rechten en plichten omvatten de gegevens, vermeld in bijlage 2, die bij dit besluit is gevoegd."
BIJLAGE 2 (01/01/2024- ...)
De collectieve rechten en plichten bevat ten minste de volgende vermeldingen :
1° de exacte identificatie van de voorziening : benaming, zetel, aard van de rechtsvorm van de rechtspersoon die de voorziening beheert, datum en duur van de erkenning of vergunning;
2° de missie, visie, waarden, doelstellingen en strategie van de voorziening;
3° een overzicht van het ondersteuningsaanbod, met een globale omschrijving van de doelgroep;
4° in voorkomend geval, de bijzondere opnamevoorwaarden;
5° de wederzijdse rechten en verplichtingen van de gebruiker of vertegenwoordiger en de voorziening;
6° de prestaties of verstrekkingen die aanleiding geven tot bijkomende vergoedingen;
7° de omstandigheden die aanleiding kunnen geven tot heroriëntering of ontslag uit de voorziening, de opzeggingstermijnen en de opzeggingsvergoeding ingeval de opzeggingstermijnen niet gerespecteerd worden;
8° de wijze waarop het collectief overleg met de gebruikers georganiseerd wordt;
9° in voorkomend geval, het huishoudelijk reglement van het collectief overleg;
10° de wijze waarop opmerkingen, suggesties en klachten kunnen worden ingediend en de wijze waarop ze behandeld worden, rekening houdend met de bepalingen van hoofdstuk 6;
11° de contactgegevens van de klachtencommissie;
12° de onafhankelijke derde, bepaald in artikel 38, § 2;
13° in voorkomend geval, de samenstelling van de toezichtsraad voor beheer van gelden en goederen, vermeld in artikel 8 van het besluit van de Vlaamse Regering van 15 juni 1994 betreffende het beheer van gelden of goederen van personen met een handicap door beheerders of personeelsleden van voorzieningen bedoeld in het decreet van 27 juni 1990 houdende oprichting van een Vlaams Fonds voor de Sociale Integratie van Personen met een Handicap;
14° de plaats en de wijze waarop het kwaliteitshandboek ingezien kan worden;
15° een overzicht van de risico's die de voorziening in het belang van gebruiker verzekert;
16° de wijze waarop de collectieve rechten en plichten in overleg kan worden aangepast;
17° de tarieven van de woon- en leefkosten;
18° een algemeen afsprakenkader rond afwezigheden.
De 'collectieve rechten en plichten' zijn best te vergelijken met het huishoudelijk reglement zoals vermeld in het DRM. Hierin worden dan ook best de zaken genoteerd die volgens het DRM moeten opgenomen worden in het huishoudelijk reglement.
De info mbt de collectieve rechten en plichten, moet natuurlijk wel op een begrijpelijke en zo volledig mogelijke manier gecommuniceerd worden naar de doelgroep. Dit kan dan eventueel via het leefgroepboekje.