Contact |
FAQ
Bij wie kunnen jongeren die in een gesloten of besloten voorziening leven terecht m.b.t. de schending van hun rechten in de jeugdhulp?
Elke cliënt, zowel de (onbekwame of bekwame) minderjarige als de meerderjarige, heeft volgens art. 29 DRM het recht om bij een jeugdhulpvoorziening, de toegangspoort of het Ondersteuningscentrum Jeugdzorg klachten te formuleren. Kan dit klachtrecht uit het DRM doorgetrokken worden naar ouders of voogd?
Hoe vang je een klacht best op?
Vanuit een kwalitatieve klachtafhandeling kan verondersteld worden dat een voorziening de klachten van de melder onderzoekt en de melder een antwoord op zijn klachten bezorgt. Kan dit antwoord informatie over de concrete jeugdhulp (uit het dossier van) van de jongere bevatten?
Waarom kan een leerling niet rechtstreekse klacht indienen tegen een hulpverlener van het CLB?
Waarom regelt het DRM de klachtenprocedure niet?
Wat als cliënten meteen klacht indienen bij de orde van artsen tegen bv. een arts van het CLB, VK, of CGG?